Tuesday, November 24, 2009

Kenapa Bayi Menangis/ meragam?

Listed below in random orders, kenapa bayi menangis (daripada pengamatan & pengalaman tak seberapa)serta apa tindakan saya:

1) Nak minum susu/ lapar. ~ cepat2 la bagi susu.
2) Pampers dah basah / penuh ~ tukar pampers baby setiap 3/4 jam sekali or at least checklah. Sebelum dia mengamuk, kita tukar dulu.
3) Baby buang air besar. Kadang2 sembelit/ sakit perut. ~ Kalau sakit perut saya sapu minyak TYT, kalau sembelit saya letak Franch oil kat perut bayi. Lepas tu urut2 sikit betis dia. Nanti dia lega.
4) Tak cukup tidur, contoh, terlepas waktu tidur. Selalu tidur pukul 2 30 ptg, harini dah pukul 4 pun masih tak tidur (baby dah penat) ~ cepat2lah usaha tidurkan dia ye!
5) Tak selesa/Sejuk lepas dimandikan ~ bedungkan baby. Baby akan rasa didakap & selesa. Lepas bedung, baringkan kat tilam & apitkan dengan bantal kiri & kanan. Kadang2 saya letak bantal kat kaki dia (supaya kaki dia tak gerak2)..
6)Baby merajuk!! Jangan ketawa ye..tapi itulah fact nya. Saya pernah rasa geram sbb baby tak berhenti nangis, lepas tu saya tertinggi suara kat baby. Lepas tu dia tak mau menyusu dan automatic menangis bila saya pegang dia. Bile orang lain pegang dia senyap. Huhuhu...~ untuk saya,saya cuba lah pujuk baby seperti cakap baik2..dia budak baik , budak comel hehehhe...sebelum saya cuba beri susu etc. It works!

Sesiapa nak tambah dipersilakan...

Note: Waktu bayi saya dari day1 - sebulan, dia tak tidur malam sangat. Asyik menangis. Saya tak faham kenapa dia menangis. Saya naik tension.Skrg saya cuba cara2 kat atas, alhamdulillah..dia tak menangis panjang lagi.

No comments:

Post a Comment