Wednesday, October 28, 2009

day 14 : Pantang, Motherhood & Breastfeeding

Adam sudah pun 14 hari; tanggal pusat pada hari ke 7, bercukur juga pada hari ke 7.
Breastfeeding saya bermula pada malam kelahirannya. Saya minta nurse 'simpan' Adam pada saya sepanjang malam. Breastmilk tak keluar pada malam pertama, tp saya nampak kolustrom (susu awal) yang berwarna kekuningan. Saya suapkan saja. Sepanjang malam saya tak tidur. Saya bimbangkan Adam ~ biasala..ibu yang tak experience. Entah dia lapar atau sejuk. Walhal kolustrum tu memadai untuk sehari 2. Kakak yang share room dengan saya (anak yang ke 6) nampak cool je..dia suruh nurseri jaga anak dia malam tu..kemudian ambik waktu pagi (6 30 am) untuk breastfeed. Di nurseri of course guna susu formula.

DEMC beri kami balik pada 17/10/2009 pukul 4 30 ptg. Lepas Adam dah kencing and berak. Mom pun kena at least kencing sekali sepanjang dok hospital. Masa kat hospital sangat la boringnya. Tak sabar nak balik rumah. Nasib semalam je tidur hospital.

2 3 hari tu susu masih tak banyak. Tak ada pilihan, saya sumbat juga susu formula..susu enfalac tak sesuai..Adam asyik muntah2. Bila guna susu Anmum Inferna, ok pulak dia. Susu tak banyak, langkah seterusnya cari susu Anmum Materna dan minum. Minum juga horlick & milo. Nasi mmg banyak saya makan. Semuanya sebab Adam Adam Adam. :D. Alhamdulillah sekarang dah ok. Selalu juga dapat pam dalam 6-8 onz sehari..tp Adam kuat menyusu..sehari 1 jam/ 2 jam sekali..tak sempat nak stok...oh anakku...

Makanan pantang saya ~ yang mak mertua cukup tak setuju..singgang ikan (parang/ merah/ kerisi/ tenggiri). Dia tak bagi makan yang berkuah. Tapi saya balun jugalah. DEMC pun hidang menu sama, tapi kenala pilih ikan yang tak gatal (seperti kat atas) dan lebihkan la bawang, halia semua..ini makanan pantang turun menurun ekekek..mak saya pun berpantang makan makanan sama.

Bab2 berurut, berparam, pilis, bengkung & bertungku..semua saya buat. Saya berurut dengan seorang kakak dari Sek 26 (Sg Kandis) Shah Alam. sekali urut Rm50..dia urut best..TQ K Pah (016-3586410)..dia urut tak sakit..saya selesa..banyak dia ajar bab2 pantang n anak ni..peramah kakak ni..hehe..saya ambil 5 hari..dia urut, param, bengkung, pilis. Dia guna param kampung. Sebungkus RM10. Saya suka sebab param dia tak berapa 'pedas' dan tak kuning sangat macam param Amway..heehhe..lagipun murah. Nak susukan anak tak kisah kan param flakes tu yang berjatuhan..Ikutla keselesaan masing2.Amway pun ok. Saya suka mandian herba dia tuh. Senang, main rebus je..macam teh. Jamu saya masih tak makan lagi.

Adam kena jaundice on his 11th day. Nurses from DEMC and klinik kerajaan dtg melawat rumah untuk check mom and baby. Masa 4th day diorg dtg, Adam still ok, no jaundice. Hari ke 11, nurse inform ada sikit. So next day we went to klinik. Reading shows 108.4 uMol.(betulke unit dia tu, lebih kurang la)..Doc cakap sebab Adam ada caput due to vacuum)..lambat surut and ada darah berkumpul kat situ. I was not that worried sebab reading not as high as 400 (yg ni confirm kena jemur, baby pakai pampers, tutup mata & meniarap for sometime). Doc says not that critical however kena continue breastfeed Adam. Harini, Adam punye reading dah surut to +-78. Doc cakap dah ok. Yesza. Susu ibu memangla berkhasiat...

So far the motherhood experience memangla busy & penat tapi I enjoyed every bit of it. Walaupun tersengguk2 pukul 2 3 pagi susukan Adam..I am happy. (kadang2 culas jugak sebab rasa susu dah kering...huhu)..

Panjang posting ni..nanti update lagi.

Note : I find berpantang is not easy if you are planning to breastfeed and all. Badan masih lemah and need somebody to take care of the baby n mom. Suggested the closest family members (yang bole diharap) to be around. Nenek, adik & MIL saya ada waktu berpantang. MIL dah balik kg, the 2 were still here. I am so thankful to them.

3 comments:

  1. mmg exhausted gila especially bila berpantang sorang2 but golden rule to follow - house work can wait. baby first. when baby sleep, mom sleep too.

    Baby mmg menyusu 2 jam sekali. nasib tak baik mcm aku, sejam sekali. Basically mmg tk tidur mlm la. but it gets easier with time. trust me.
    And hey, there's no pressure to stock up on milk sbb kau bf adam 24/7. bila dia tak menyusu baru pam. kalau tak suakan aje fresh.

    ReplyDelete
  2. joe , aku naik tension dia tak mau latch properly and he can't even wait for 5 minutes! last2 aku sumbat gak susu formula..
    baru je aku beli nursing pillow tu..ok sket..sbb mulut dia terus kat situ and x yah tunggu lama..ni dah ok sket dahla..susah2 aku pam n bagi botol..heheh..cabaran sungguh..

    ReplyDelete
  3. kau ni mcm aku masa first baby dulu. lepas 2 bulan terus sumbat susu formula. sebabnya ignorant. aku tak tau nak sua breast, anak aku tak reti hisap. tapi anak no 2 dah pandai and mmg fully bf sampai dia 2 thn. Cuma 2nd baby still tak brapa pandai bagi nipple aku luka and bila baby hisap aku sampai hentak2 kaki sbb sakit gila.

    What u can do is, cuba baca cara2 nak bagi baby bf, or cari lactation consultant. or paed yg promote bf. Nanti diorang akan ajar correct way utk bf.

    Pasal mak2 bising tgk cucu melalak tu, ko buat pekak je. Tak de kebulur de adam tu. Bila dia lapar pandai la dia cari susu. Kalau awal sgt kau bagi botol takut nipple confusion, nanti dia tk mau bf sbb puting botol lagi senang keluar susu. Effortless for a baby. Mmg nampak susah sekarang tapi lepas 2 bulan insyaallah it gets easier. Adam tu pun baru nak belajar hisap. Sama mcm kau baru nak belajar sua breast.

    ReplyDelete