Friday, August 7, 2009

Perjalanan Yang Sangat Panjang (III)

Rawatan Islam
Masa terus berlalu. Setiap kali datang Ramadhan, setiap kali jugakla saya berdoa mudah2an kami akan beraya ber-3 pada Syawal akan datang.

Tahun 2007, bapa mertua saya telah disahkan mengalami pnemonia. He was admitted to the ICU and once was in coma. I knew my husband was feeling down and too sad to mention about it. Doktor hanya kata peluang FIL hanyalah 50-50. Kuman telah merebak ke paru2 dan nothing else they can do.

Sebulan Ramadhan, tiap2 weekend kami ulang alik Kuantan melawat FIL.

Dalam pada buntu mencari penawar, terasa nak mencuba cara rawatan Islam. Saya cari ustaz lepasan DarusSyifa', minta didoakan FIL. Kemudian beli air zam2 untuk ditambah pada pek susu FIL. Waktu itu dia dah tak makan melalui mulut tetapi tube. Wire berselirat kat seluruh tubuh. Kantung gas pulak selalu diletak pada mulut. How critical is that?
Waktu tu, seorang lagi Ustaz dari KIPSAS Kuantan kami jemput ke bilik ICU untuk bacakan ayat2 suci / doakan abah. Saya juga dapatkan pandangan dari seorang lagi ustaz anak buah Ustaz Ismail Kamus dan dia berikan saya ayat2 quran untuk dibaca dan diniatkan pada abah.

Eh,kenapa pulak cerita ni semua. Tengokla tajuk. Perjalanan Yang Sangat Panjang..jadi berjela lah sikit..:)

Akhirnya, pada hari raya tahun itu, abah pulih. Doktor pun tiada explanation. Hujung2nya cuma mereka kata, mungkin antibodi abah kuat.

Hmm, I would have guessed that this is the 'path' to be chosen for me. But, I am only human. Masih tidak nampak lagi walaupun jalannya di depan mata.

No comments:

Post a Comment