Saturday, August 22, 2009

Trimesters - Ist trimester

Catatan & pengalaman trimesters saya

1st trimester
Bulan pertama tidak banyak masalah. Mungkin sebab tak tahu diri mengandung, jadi tidaklah kepala terfikir2 nak muntah atau nak mabuk. Bila dapat tau mengandung, mulalah terus nak jadi semua tu.

Morning sickness
Pada bulan ke-2, morning sickness saya agak teruk. Panggilan nya aje morning sickness tapi boleh jadi morning, afternoon, evening & night. Antara 'gejala' morning sickness saya:
1) Kepala pening dari pagi sampai petang.
2) Overly sensitive, sikit2 macam nak menangis.
3) Makan pun tak lalu.
Saya langsung tak boleh tengok ikan (mentah / goreng). Ingat saja dah nak termuntah. Saya
memilih2 menu makanan. Hari2 singgah di stesen minyak/ 7-Eleven sebab nak beli roti telur
for breakfast. Air pulak cuma boleh minum yang sejuk/ais. Kegemaran saya waktu ni sirap ais
dengan air laici (mesti dengan ais lah). Sometimes saya beli aiskrim yang lime + susu sebab
nak bagi perut saya tak kosong. Bau2an bergoreng (sup dan nasi lemak esp) adalah alahan
saya.

Nota : Para suami, pada waktu ni, ada isteri2 yang sangat fragile. Janganlah kecik hati atau marah isteri anda. Berilah support. Kalau dia tak boleh bau nasi lemak/ sup, makan kat luar ye. Jangan bawa balik rumah :D. Untuk yang lama menunggu macam saya, anda mungkin akan lalui perkara sama. Oleh sebab suami akan selalu ditemani ke mana juga dia pergi selama ni, anda mungkin expected to do the same during your pregnancy. So, pandai2 adjust dengan suami la ye.

3) Lain2 yang obvious, saya tak boleh bau sabun basuh / sabun mandi.
Saya tukar jenama sabun basuh sebab yang di rumah terlampau kuat baunya. Saya pun dah
tak mau basuh baju walaupun cuma tekan 1 butang je. Sabun mandi pun ditukar jenama lain.
4) Bau deodarant tu pada saya sangat2 busuk.

Hmm..banyak songeh kan. Maafkan lah kami kaum wanita. Ini hari kami, silalah fahami.
Saya juga dah tak boleh nak masak macam selalu. Macam mana nak masak, bau minyak goreng pun tak tahan.

Bab2 lain, pukul 9 mlm saya dah masuk tidur. Sebenarnya saya tidur awal untuk elakkan daripada fikir saya morning sickness dan sewaktu dengannya. :D.

Oh bab muntah, waktu2 yang selalunya saya muntah, waktu pagi masa gosok gigi, lepas breakfast dan pada lewat petang.
Alhamdulillah, semua ni cuma jadi waktu 1st trimester sahaja. (bulan ke 2 - bulan ke 3). Lepas tu semua hilang, tapi lain pulak jadinye. He2.

Mengidam
Mengidam? Seingat saya, saya cuma teringin nak makan buah berangan. Berpusing suami cari sampai ke Sg. Buloh. Lepas dah pusing2 tak jumpa, rupa2nya ada kiosk jual buah berangan di JJ Bukit Raja. Lah..belakang rumah aje. Kami pun pergilah beli. Puas memusing, saya cuma makan 2-3 biji. Itupun perut dah berangin. Rasa tak selesa.

Bab2 perut berangin, saya notice makanan macam kekacang tu baik dielakkan waktu ni. Makanlah makanan yang dapat elakkan kita dr stomach upset . Untuk saya, roti telur, benjo & fries membantu. Untuk makanan yang kurang berminyak , saya cuba ayam kenny rogers yang original dan bukannya black pepper (parak nak makan hari2 :D). Ada waktu saya cuma makan benjo je untuk dinner for 1 week straight. Black pepper dengan cheese pun saya tak boleh makan. Kalau makan,kejap lagi mesti buwekk!

Kerja harian
Hmm. Ini sikit masalah. Waktu tau mengandung, saya tak mau share lagi dengan sesiapa di tempat kerja. Boss & colleague , kalau boleh saya nak bagitau bila dah besar sikit. Tapi tak dan. Waktu ni saya berdepan pressure kerja , kena kerja malam and ada project DR untuk system yang kami support. So rahsia pecah bila saya dah tak larat sangat standby keje dari kol 12 malam sampai kol 2 petang esoknya. Saya soh kawan ganti, alasan, "aku tak larat, aku pregnant".. :D.
Bosses, please understand ye, ibu mengandung ni bukan sama je semua symptomnye. Ada yang elok dari awal sampai habis, ada yang tak ok dr awal . Fahamilah .. :D.

Gynae Visit
Pada akhir bulan ke 3, saya melawat klinik UMRA di seksyen 13 shah alam. Saya gak pergi buat 'buku merah' kat klinik kerajaan Shah Alam seksyen 7. Di Umra, scan dibuat setiap visit. So bila baby dah ada heartbeat tu, sikit jakun lah!Suami pun macam terkedu dengar heartbeat yang super laju tu.Walaupun waktu ni baby bukanla dalam form seperti baby pada 6/7 bulan.

Ubat kena sentiasa makan, kena makan acid folic je waktu ni. Ujian darah tunjukkan saya anemic (Hemoglobin (HB) kurang dr 11MG%). Ubatnye, kena tambah makan ferrous (besi), sehari sebiji. Saya, bila makan ubat, akan segera nak termuntah. Macam mana nak buat ni ? Saya makan ubat sebelum tidur. Kalau tidur takkan nak termuntah kan. Hasilnya alhamdulillah, darah saya back to the good benchmark. Selain tu bolehla cuba makan kurma, makan sayur macam bayam tu banyak2 sikit (nurse kata semangkuk, ya Allah!), kerang tapi make sure kerang masak betul, takut ada kuman pulak.

MC
Apa nak komen? Kalau saya bangun pagi dan rasa memang langsung tak selesa (sometimes back pain), saya akan jumpa doc. Org mengandung memang tak susah nak dapat MC. Camanapun kenala kita sendiri timbang2 dan fikir..mengandung bukan lesen nak dapat MC. Jadi saya MC bila sangat2 dah tak tahan nak pergi kerja. Sebulan 1 MC. Hmmm..

Nanti sambung ye..:D
Note: Lagi Amalan mendapatkan zuriat telah diupdate. Will keep updating it.

No comments:

Post a Comment