Thursday, August 27, 2009

Trimesters - 2nd trimester

No more morning sickness!!

Constant headaches experienced in 1st trimester vanished..what a relief.
Muntah2 masih ada tapi sudah banyak berkurang. Masih mengelak untuk makan makanan2 yang boleh membuat perut berangin. Disebabkan ini, selera makan pun bertambah.Nampak semua sedap aje. Waktu biasa saya memang kurang makan, jadi waktu selera tengah bertambah ni, saya ambik peluang la makan banyak2. Banyak pun tak la banyak mana. Berat saya naik constant - 2kilogram setiap bulan.

Paling gembira, saya dah boleh buat kerja macam biasa. Masak pun boleh, nak berjalan2 pun boleh. Kerja ofis pun saya dah boleh buat. Saya rasa suami pun relief tengok saya macam ni. Pada bulan ke 4 pregnancy (May 09), saya travel ke Penang untuk kenduri kahwin kawan. Sepanjang jalan takda mabuk2 pun. Coincidentally, Penang had its durian season; surprisingly saya yang bukan peminat durian ni makan banyak sampai berulas2 durian..Our Penangnite family frens bawa kami naik Balik Pulau makan durian. Saya selalu fikir, Penang ni macam KL aje, shopping complexes, bangunan tinggi2 & bandar besar. Saya silap. Balik Pulau happens to be a hilly area whereby durian & rambutan are planted commercially. We know the durians are nearby the moment we smell them. Singgah tepi jalan, tunjuk durian mana nak, tokey akan kupas2. Dah sudah, bayar dan pergi.

Oh lupa nak mention, ada perubahan pada badan dan muka saya. Muka semakin tembam, siap ada double chin (:D). Ada kenaikan pada bahagian2 tertentu. Selain kat perut tu, untuk ibu2 yang berhajat menyusukan sendiri anak mereka, waktu ni lah, the milk gland will develop. So you know that part of your body will enlarge during pregnancy. Jangan terkejut pulak. Saya tak pasti orang lain, tapi saya sendiri rasa sakit di bahagian punggung. Tak boleh duduk lama sangat. Berjalan pun tak boleh laju2 sangat dan tak boleh berdiri lama. Kadang2 nampak kaki macam membengkak (akhir bulan ke 6). Tapi dia akan surut sendiri. Mungkin bila badan dah naik dah kaki tak boleh tampung berat tu lama, itu yang jadi bengkak.

Pakaian
Waktu ni dah tak boleh lagi pakai baju biasa. Bulan pertama - bulan ke 4, saya masih boleh pakai baju kurung biasa ke tempat kerja. Perut tak berapa besar. Tapi bila dah masuk bulan ke 5 dan ke 6, tak muat dan dah tak selesa lagi. Kena la melabur sikit beli seluar dan baju pregnant. Seluar yang ada poket macam doraemon tu. Boleh cari di Jaya Jusco atau kalau ada budget lebih boleh la beli di Modernmum, Mothercare & seangkatan dengannya. Range harga baju & seluar dalam RM30 - RM Ratus ratus. So pilihla ikut budget anda. Asalkan selesa memakai, tak kira murah atau mahal. Saya dan kawan yang sama2 pregnant setuju yang design baju mengandung tahun ni amat la out. Baju modernmum pulak, banyak lengan pendek.Takde style jubah panjang, hanya ada maxi (takkan nak pakai baju maxi dengan tudung), walaupun corak dan kainnya cantik. Jadi alternatifnya, saya cari baju2 korea yang kembang bahagian bawah tu. Atau cari baju yang size L or XL untuk nak bagi muat bahagian perut.

Orang mengandung memang akan rasa lebih hangat daripada biasa (iklan radio pulak). Maksud saya heaty;panas. Nak pilih baju, kena pilih yang tak panas. Kain cotton/T shirt paling selesa. Mana nak cari blouse cotton/ T shirt tu? Boleh cari di Sogo/Reject Shop/The Store/kompleks PKNS dan pasaraya seangkatan dengannya. Nak jimat, cari la time sale. Dapat 50% or 70%. Dapat banyak helai, boleh tukar2 pakai.
Seluar pulak, saya suka yang macam kain t shirt tu. Ada sehelai yang saya beli di mana? Gedung Hari2..heheh..harga rm25..bawahnya hitam, bahagian atasnya putih berlipat2 (macam langsir pulak saya tengok). Pakai selesa, tak rasa tersekat.
Ada kawan saya pulak, cari seluar yang size extra large, kemudian pin untuk adjustkan ikut pinggang. Macam2 cara lah kan, asalkan bahagia.
Saya silap pergi beli seluar size S (sebab waktu tak pregnant saya pakai size tu dan saya agak cuma perut je akan naik waktu mengandung). Kalau ada rezki pregnant second time, saya ensure saya beli size M, a size larger.

Jangan fikir pakaian luar sahaja perlu perubahan. Yang bahagian dalam pun perlu. Ada yang berjenama ada yang tidak. Saya rasa range harga dari RM5 & above sehelai untuk mama panties & maternity bra plak various. Sekali lagi, pilihla ikut budget. Pakaian ni hanya akan dipakai untuk tempoh 6 - 9 bulan sahaja. Kemudian akan disimpan, dan diguna bila pregnant lagi. Pandai2 la nak pilih yang macam mana.

Detail Scan
Akhir bulan ke 5, gynae suggested buat detail scan untuk tengok keadaan baby samada ada masalah atau tak (hanya untuk tengok samada tulang belakang developed properly , tak boleh tahu samada baby ada down syndrom atau tak).Untuk tahu samada baby ada down syndrom atau tak, ada test on amniotic fluid.A chinese friend did this test and paid about RM 1.8k for it. This will include confirmation on the gender based on the chromosom test. Saya rasa tak ramai orang Melayu Islam buat test ni. Untuk non muslim, they want their babies to be guaranteed healthy and complete; right from the mother's womb, kalau tak ok, I suppose it is ok for them to think of the alternatives (abortion etc). Tapi untuk kita orang Islam, we have to accept the faith and redha.
Detail scan - options like 4D scan- boleh nampak muka, tangan and see the baby movements (video) and 3D also available. We opt for the 3D (still pictures sahaja). Terpulang pada keselesaan masing2. At the end of the scan, we might know the gender of the baby and whether the baby is healthy. The expert told us the baby's gender but we did not worry much about it. What matters, the baby is healthy.

Mid Year Sale & Warehouse Sale
Oleh sebab ada mid year sale, saya dan suami ambik kesempatan beli barang2 bayi. Kalau orang tua mesti tak bagi. Tunggu la samapai dah besar sikit. Hmm..pilih mana mau, baju baby sepasang rm12 & above or 50% of the price? So kami beli la sikit2 ikut list barang baby dalam internet(baju/toiletteries/wipes/ lampin etc). Jangan overdose sebab bukan semua pun pakai. Lagi 1, kalau nak cari barang besar2 macam stroller/playpen/carrier/car seat etc..boleh cuba di warehouse sale. Anakku warehouse sale not bad, playpen yang costs about RM400 kat luar, only costs RM150. Tapi kenala berpanas sikit. Kalau nak cari baju2 pun boleh, sehelai RM3, tapi kena sabar memilihlah. Satu lagi warehouse sale yang ok is Hytex kat Kepong. Saya tak pernah pergi pun.

Ubat
Sekarang tak makan lagi acid folic tapi diganti dengan obimin. Sehari sebiji.

Panjang plak cite nih. Stop dulu. Nanti sambung 3rd trimester pulak.

No comments:

Post a Comment