Friday, August 7, 2009

Perjalanan Yang Sangat Panjang (I)

Dah cuba ke Pakar? Berurut? IUI ? IVF ? Cara tradisional atau cara moden?
You name it..people will have bizzillion suggestions for you to follow..
Now the question is : WHICH ONE?
As far as I can remember, we have tried almost each path.

I suggest for a start, couple to pay a visit to any recomended gynaes; to check on both of you. Pilihlah yang bersesuaian dgn budget/lokasi/masa anda.

Preliminary checking sangat penting. Sebelum memilih apa2 rawatan, make sure you know your condition well. There are chances that both husband and wife are perfectly normal, there are sometimes issues on either side of the party. Be sure to locate your issues before proceeding with any treatment.

IUI Treatment
After 3-4 years of trying, we decided to go to LPPKN, a gov clinic located opposite Medan Mara KL. Waktu itu usia saya dan suami 27 tahun.
A friend of mine had successfully undergone fertility treatment(IUI). She conceived with her first baby on the 3rd attempt.
Harga rawatan di LPPKN untuk IUI adalah bergantung kepada dos ubat. Seingat saya permulaannya tidaklah begitu mahal , tetapi kos akan naik berperingkat sekiranya percubaan IUI gagal.

Sebelum membuat IUI, suami akan diperiksa terlebih dahulu. Sample semen diambil untuk menentukan samada sperm count adalah normal atau terdapat sebarang masalah pada benih , juga untuk keperluan IUI pada later stage. Untuk isteri pula, darah diambil untuk dilihat kadar hormon dan lain2 perkara perlu. Unfortunately I have a hormone fluctuation issue (hormon yang tidak tetap). Bermaksud, possibility untuk ovum dihasilkan mungkin tinggi pada bulan ini dan rendah pada next ovulation. Despite the issues, Dr Ghaffar fr the LPPKN suggested us to proceed with IUI.

Saya telah membuat 3 kali percubaan. iaitu lebih kurang masa rawatan 3 bulan kerana untuk setiap cycle perlu menunggu selepas waktu period.

Ubat2an yang diambil :
Cycle 1 --> Clomid berupa pil untuk menggalakkan ovulasi.

Apa tu fertility treatment?
Bahasa mudah : rawatan untuk membuat suami/ isteri subur.
Biasanya wanita mengeluarkan 1 ovum pada setiap ovulasi, dengan memakan ubat subur, ovum dikeluarkan mungkin lebih dari 1. Itu antara penyebab wanita yang melalu fertility treatment mempunyai high chances untuk mengandung kembar.

Apabila tiba masanya, rahim isteri akan discan untuk melihat sekiranya ada telur dgn saiz yang bersesuaian bagi proses IUI. Seingat saya waktu ini, 3/4 telur telah terhasil kerana penangan clomid.

Apabila tiba hari subur, isteri diminta ke klinik untuk proses memasukkan sperm. Doc akan guna tiub plastik seperti bentuk separa U, yang mana sperm suami akan dimasukkan ke dlm rahim menggunakan tiub ini.

Result : percubaan pertama saya GAGAL.
Reason : Period datang 3/4 hari dari tarikh sepatutnya.
Kos setakat ini : RM300
Nota : Saya menangis kerana tidak faham kenapa dengan telur dan sperm yang normal , percantuman tidak berhasil tetapi kami tak putus asa. Decided to do the 2nd cycle.

Cycle 2 & 3 --> Ubat telah berubah , daripada pil kepada liquid yang perlu dicucuk masuk ke dalam badan melalui kulit perut.

Sounds scary? Memang sedikit scary. Saya menolak untuk suami tolong cucukkan ubat tu pada kulit perut. NGERI! Sebab dia bukan doktor.
Untuk org yang kurang tabah macam saya, saya pilih untuk cucuk sendiri. Masuk dalam bilik, kunci rapat takut suami nampak dan takut2kan. (hehe). Ade beberapa hari perlu lakukan ulangan mencucuk ubat ni. Ingat2 lupalah..mungkin 3 hari.
Ubat tu dalam botol kaca.Kena store dalam peti ais. Kemudian ulangan yang sama, pergi scan telur, then IUI.

Result : percubaan ke 2 & 3 juga GAGAL.
Kos setakat ini : percubaan ke 2 - RM500+
percubaan ke 3 - RM700 - RM1k
Nota : Masih lagi menangis :D

Pada akhirnye we decided to stop this treatment and consider rawatan tradisional pulak. Nanti sambung ye!

2 comments:

  1. sample cement kek mano ekau ambik? cement tu kena bancuh dgn ayor dulu ko? Kah kah kah kah ... Semen my dear ... semen. Jangan mare, aku nyakat ajer.

    ReplyDelete
  2. cuba berubat cara tradisional plak..cuba berubat dengan ustaz2 untuk scan kalau2 ada benda2 lain yang mengganggu..kadang benda2 halus ni ada gak yang mengganggu proses kehamilan supaya anak cucu nabi adam x bertambah kat dunia ni.....wallahuallam...

    ReplyDelete