Saturday, August 8, 2009

Rezeki Yang Tak Diduga

IVF

Tahun ini, tahun 2009, setelah berfikir2 ..kami sepakat untuk buat IVF.
Ape pulak tu IVF? Ini teknik yang lebih advance daripada IUI.

Sperm suami dan telur isteri akan disatukan dan akan di freeze kan. Pada waktu yang sesuai, benih yang telah disenyawakan ini, akan dimasukkan dalam rahim isteri. Sekiranya ada rezeki, benih ini akan melekat terus dan menjadi baby lah.
Jika tidak, akan ada proses ulangan sehingga berjaya.

Hala tuju kami adalah ke HUKM Specialist, Tingkat 7, HUKM. Selepas terangkan history serba sedikit to the specialist, Prof Dr Zainol, kami ditetapkan untuk dtg 2 bulan dari tarikh lawatan pertama kami. Dr Zainol kata, kena datang ambil ubat, then makan/cucuk..lepas tu baru buat IVF. Kalau telur lebih dr satu and nak freeze kan selebihnya, there are other charges. Setakat procedure IVF (tanpa storage), kosnya adalah RM12k setiap kali, regardless gagal atau berjaya.

Dr Zainol bekalkan saya dengan pil asid folic sebagai persediaan untuk IVF nanti.
Sekali berjumpa berserta ubat itu, kosnye lebih kurang RM174. (di fertility center macam Damansara Specialist atau Gleneagles , harga sekali visit dan kos IVF adalah lebih tinggi. Lebih kurang 18k and above).

Di HUKM , kami diberitahu, success rate for IVF is around 30%. 10 pasangan yang datang IVF, kemungkinan 3 pasangan akan berjaya.

Pening jugak kan? 12k sekali, kalau tak berjaya nak 12k lagi. Saya memikirkan kalau tak berjaya waktu percubaan pertama, maksudnya kena sedia duit lebih.
Saya memang takut berhutang banyak. Adakah wajar berhutang untuk mendapatkan zuriat? Soalan itu saya sendiri tak dapat jawap. Tapi saya dah fikirkan juga option membuat loan tu, andaikata tak berjaya pada percubaan seterusnya. Setakat IVF pertama mungkin kos tu masih boleh disediakan lagi. Fikiran sangat buntu. Kalau saya dah start buat, it would be better to continue. Waktu ini berat hati saya katakan, TIDAK PERLU IVF. Tapi hati berbelah bagi, kalau tak cuba mana lah kita nak dapat hasil.

Allah takkan menguji kita dengan sesuatu yang tak dapat kita lalui. Dengan fikiran buntu, saya sekali lagi minta pandangan ustaz yang pernah menolong FIL saya dulu. Dia banyak beri saya pandangan dalam hidup. Selalunya saya minta dia ajarkan ayat2 quran yang dapat membantu saya menghadapi masalah saya. Kali ini saya bertanya pada dia apa patut saya buat?

Sebenarnya saya pernah minta dia rawat kami suami isteri berkenaan masalah zuriat ini. Tapi takdirnya, dia pun agak sibuk dengan kerja harian dan mungkin juga belum berjumpa cara yang sesuai bagaimana.
Tapi entah macam mana kali ini, lancar saja dia menyebut, Kamu buatlah solat istikharah, minta petunjuk. Insyaallah akan Allah tunjukkan jalan. Dia juga tunjukkan saya 1 kaedah pemakanan dan zikir. Nanti dihujung posting ini akan saya link kan kepada kaedah itu.

Jadi, dalam masa menunggu IVF tu, kami amalkan jugak lah kaedah ini.

Untuk yang ingin mencuba, anda bolehla cuba kaedah yang saya sendiri pandai2 namakan, HONEY-ALMOND-CINNAMON ini. (Dah tau kan mana datangnya nama blog ni? :D)

Pesanan saya, kalau baca kena buat 5k zikir, jangan tersentak atau ternganga atau terus tak mau cuba. 5k zikir dibahagi 7 hari dibahagi 2 orang (suami isteri) dibahagi 5x solat lima waktu. Apa sangatlah nak dibandingkan dengan masa kita tengok slot cerekarama (1 jam) atau berinternet berejam2. Jangan marah, saya hanya buat perbandingan mudah sahaja. :D.

Untuk saya dan suami, nampaknya kaedah ini berkesan. Dalam waktu menunggu IVF tu, pada bulan yang pertama menunggu, saya tiba2 rasa seperti terlalu mengah untuk berjalan laju. Saya suspek saya ada low blood pressure seperti yang pernah saya alami dulu. Bertangguh2 nak jumpa doktor, akhirnya satu hari saya pergi juga ke klinik mengadu hal. Klinik doktor tu cuma sepelaung je dari opis saya..hanya 10 tapak. Saya bg tau bos, saya nak ke klinik kejap, rasa tak sihat. Saya keluar bawa medical chit.

That lady doktor tanya saya :

LDoc : Sakit ape?
Me : Saya selalu mengah..tak boleh jalan laju2.
LDoc : Ada sakit ape lagi.
Me : Tak ada.
LDoc : OK tak apa. Kita buat test sikit ye.

She did a blood pressure test on me. Everything was fine. Hesitated to let me leave as no indication of any problem, she then said,

LDoc : OK kita buat urine test ye, tengok kalau ada masalah lain. Nanti u keluar and bagi urine , then tuggu kat luar kejap.
Me : OK

I did what was told and waited. Then nama kena panggil.

LDoc : Hmm..Puan, tahniah, puan ni mengandung.
Me : (Stunned, with undescribable mixture of feelings, do not know whether to cry or smile) Ye ke doktor? (3-4 x tanya).

Just when I had finally digested the fact, I said thanx to the doctor and left. Jalan balik perlahan2 ke opis, duduk kat seat, then still thinking. Took my phone and sent a message to suami, "Congrats , you are going to be a daddy :D"

Hari itu saje, saya buat 3x pregnancy test. Once kat klinik, once more after lunch sebab masih tak percaya "BETUL KE?", and once more kat rumah sebab suami tak percaya langsung ingatkan saya main2. Macam mana orang yang masih tak percaya nak bagi percaya orang lain yang tak percaya <--- percaya tak? Seeing the 2 lines occured to be the most happiest thing in our lives. Eventually , we finally get hold of the fact that yes, there is soon to be another human being inside my womb, and yes it will be a great journey ahead of us. THANK YOU ALLAH for this rezeki, Syukur alhamdulillah.

4 comments:

  1. Assalamualaikum Mya,

    Terharu saya baca kisah Mya. Tahniah sekali lagi dari saya.

    Mintak izin nak guna jugak petua tu sebab saya juga sedang mencuba untuk anak ketiga dan harap² dapatlah baby girl.

    Nanti kalau dah bersalin sms saya ye.

    ReplyDelete
  2. shida,
    selamat mencuba. Saya doakan hajat shida termakbul.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum.. nk tnye zkir ape ye

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum.. nk tnye zkir ape ye

    ReplyDelete